marianne-in-azie.reismee.nl

Het andere Dubai

Vandaag was alweer een topdag! Ik kan het bijna niet bevatten wat ik allemaal zie en meemaak! Gisteren was ik In een op en top toeristisch deel van Dubai. Fantastisch om gezien te hebben, maar vandaag ben ik op zoek gegaan naar het wat meer authentiekere deel van de stad en ik denk dat dat is gelukt. Ik heb weer de metro genomen naar de Creek. Dat is een eigenlijk een inham van de zee, die heel diep de stad in loopt. Hij was tamelijk ondiep, omdat er geen noodzaak was om hem dieper te maken. Aan beide kanten van de Creek liggen de oudste delen van de stad. De mensen moesten roeien om naar de overkant te gaan. Later kwamen daar de Abra’s bij. Platte schuiten met een motor. De bevolking leefde toen van visvangst en vooral van parels. Toen de Japanners gecultiveerde parels gingen produceren stortte die markt hier helemaal in. Toen er eenmaal olie werd gevonden werd dat de booming business. Men had heel veel werknemers nodig en die kwamen uit allerlei Arabische staten en uit Iran, Pakistan en India. Er waren vroeger natuurlijk geen shopping malls hier, dus er ontstond een levendige handel om aan de behoeftes van die nieuwe inwoners te voldoen: kruiden, stoffen, gouden sieraden om maar eens wat te noemen. Nu liggen er in de Creek heel veel schepen, die allerlei zaken verschepen naar de omringende landen. De spullen komen overal vandaan en worden afgeleverd in Dubai en vandaar gaan ze naar de omringende landen. Dat schijnt goedkoper te zijn voor de producenten dan ze zelf ter plekke af te leveren. Ik heb dus een paar uur langs die prachtige schepen geslenterd. Werkelijk van alles stond op de kade uitgestald! Iedereen was in voor een praatje (de meesten spraken Engels) het was enig!

Om 16.30 uur ben ik mee geweest met een “foodtour”. Dat was super! We waren met 6 mensen en Tanya, de gids. Ze komt uit India, maar woont al dertig jaar in Dubai. We liepen met haar door de Spice Souk. Ik waande me gewoon in Noord Afrika met al die zakken met kruiden, al die kleuren en geuren, echt geweldig! En elke keer stopten we om iets te eten. Ik heb geen idee wat het allemaal was, maar het was heeeeerlijk! We verlieten de Arabische Spice Souk en staken op een abra de Creek over en kwamen in een gedeelte met een totaal andere atmosfeer: nu waande ik me echt weer compleet in India. Al die winkels met schitterende stoffen, de gouden sieraden. Er is een heel grote Indiase gemeenschap hier. Natuurlijk kan een tempel dan niet ontbreken! In de buurt van de tempel was het een wirwar van steegjes waar allerlei offerschaaltjes werden verkocht voor de mensen, die naar de tempel gingen. Ook heel winkeltjes met bloemen, waar slingers van werden gemaakt. Het was zo’n kleurig geheel. Daar gingen we ook weer bij restaurantjes allerlei Indiase dingen proeven: zalig! Tanya was een geweldige gids. Zij wist zoveel te vertellen over het leven hier.

Daarna gingen we naar de Iraanse wijk. En natuurlijk ook weer proeven! Ik ben niet zo’n grote eter, dus het meeste moest ik daar aan mij voorbij laten gaan. Maar ook hier zag alles er weer fantastisch uit. En ik waande me echt weer in wat toen nog Perzië heette.

Het was een amazing tour! Daarna weer met de metro naar mijn hotel. Het blijft ongemakkelijk om zo’n apart rijtuig voor vrouwen te zien. Als mannen zich erin vertonen riskeren ze een flinke boete. Ik was vanochtend bij een Islamitische bank en daar was ook een aparte ingang voor vrouwen. Ik krijg er de kriebels van! Natuurlijk ging ik niet in dat vrouwenrijtuig, maar gewoon tussen de boys. Met mij nog veel meer vrouwen hoor. Wat leuk was om mee te maken was het feit dat men nog voor oudjes opstaat!!! Het was natuurlijk wel even slikken toen mij dat gebeurde, omdat ik mezelf nog steeds 38 voel, maar de buitenwereld dat kennelijk anders ziet!!!! Maar aan de andere kant is het toch ook wel weer heel galant van zowel de mannen als de vrouwen, die nog opstaan voor een ander. Het is jaren geleden dat ik dat heb meegemaakt! En het kwam me eerlijk gezegd ook wel goed uit. Ik heb gisteren en vandaag zoveel gelopen dat ik blaren heb onder mijn voeten!!!! Ik heb mijn wandelschoenen niet bij me en op die sandalen heb ik dus blaren gekregen. Ik zit nu op mijn bed met de voetjes omhoog. Want morgen moeten ze het weer doen voor de laatste dag in Dubai!




Reacties

Reacties

Monique

Nou ja, ........ ga je naar Dubai lijkt het wel of je in India bent. Dat is toch een bijzondere ervaring. En je kan daar wel lekker smullen. De internationale keuken aan je voeten. Dat past helemaal bij jou. De wandelschoenen vergeten?? Hopelijk niet voor Sri Lanka?!?!
Dikke kus.

Mariet

Die markt hebben we niet meegemaakt in Dubai, maar de beschrijving ervan lijkt heel veel op die van Oman.

Irene en Leo

Heerlijk om de stad zo slenterend te bekijken maar ja je voeten verdienen wel aandacht.
Goed uitrusten en masseren en morgen er weer lekker tegenaan.
geniet maar lekker!!

Carla

Fijn om te horen, dat je het er zo van geniet van alles wat je ziet en mee maakt.

Christine

Prachtig verhaal! De geuren en kleuren kan ik me zo inbeelden...

Nanda

Wat kan jij toch kleurrijk vertellen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!