marianne-in-azie.reismee.nl

Dag van contrasten

De contrasten gisteren en vandaag hadden niet groter kunnen zijn: van het keurig aangeharkte Dubai naar het op het oog chaotisch lijkende Sri Lanka!

Hoewel het in Dubai heerlijk warm was sloeg de hitte in Colombo me op de vliegtuigtrap tegemoet. Het was wel fijn dat het nog maar vier uur vliegen was van Dubai naar Colombo. De tussenstop in Dubai was in alle opzichten een gouden beslissing! Bij de douane in Colombo stond een massa mensen. Het duurde minstens drie kwartier om erdoor te kunnen. Ik landde om 16.30 uur en rond 18.00 uur was ik op weg naar mijn eerste overnachtingsadres in Negombo, gelegen aan de Indische Oceaan. Het was een half uur rijden. Het was enorm druk op de weg. Hier weer veel brommers, scooters, en vooral veel tuk-tuks, allemaal vervoermiddelen, die je in Dubai niet zag. Daar zag je alleen maar onafzienbare rijen auto’s, maar wel op 10! snelwegen (heen en terug). Verder heb ik niet veel kunnen zien, want het was al donker.

Vanochtend zag ik hoe mooi de overnachtingsplek was: direct op het strand! Een prachtig breed zandstrand met overal bont gekleurde vissersboten en grote netten waar visjes op lagen te drogen. Heerlijk met mijn geteisterde voetjes in het water. ‘s Middags en boottocht gemaakt over een kanaal, wat door de Nederlanders is gegraven. ( dat hebben die Nederlanders vast niet zelf gedaan!) Aan beide kanten van het kanaal zag je schitterende huizen liggen, verscholen in de weelderige begroeiing met van die mooie overstekende daken. Die eigenaren hoeven hier niet naar Intratuin voor een plantje of een struikje: alles is van nature aanwezig! Het kanaal kwam uit bij een lagune, die eindigde in de oceaan. We zijn toen door die lagune heen gevaren. Er waren mooie vogels te zien. Halverwege werd gestopt. We kregen een cocktail. Er was geen barretje, maar alle ingrediënten waren op de boot meegenomen: Arak, de nationale drank met 33% alcohol, mixed fruit drank, sprite en verse stukjes anannas. Alles werd in een plastic emmer gekieperd en na goed roeren met een soeplepel in glazen geschept. Het was heeeeeerlijk!

Daarna naar de vismarkt. Die lag naast een Nederlands fort en een katholieke kerk. Onderweg zag ik ook heel veel levensgrote heiligenbeelden. Er is hier een grote katholieke gemeenschap, evenals hindoes, boeddhisten en moslims. Het fort is nu een gevangenis en er stonden tientallen mensen voor het hek om naar binnen te mogen om hun familie of bekenden te mogen bezoeken.

De vismarkt was onmogelijk te missen door de enorme stank en het gekrijs van tientallen vogels. Vis is een van de belangrijkste voedselbronnen hier. Ik vond het afschuwelijk om al die dooie beesten te zien liggen. Je zag ook nergens ijs om te koelen. Ze sprenkelden er wel steeds water overheen. Ik ben er gauw weer weggegaan. De tuk tuk is hier een handig vervoermiddel. Ze brengen je overal en het kost bijna niks.

De munteenheid is roepie. 200 roepie is €1. Als je hier pint voel je je meteen miljonair;-)

Al met al weer een heerlijke dag in een totaal andere atmosfeer!

Reacties

Reacties

Mariet

Top Marianne, de chaos kan ik me levendig voorstellen.
Weer mooie plekken om te ontdekken begrijp ik.
Veel plezier.

Ina

Het volgende geniet moment Marianne. De volgende keer ga ik met je mee.......?

jos Charlie

Weer een prachtig verhaal. Het contrast met Dubai/Sri-Lanka was natuurlijk voorstelbaar; datzelfde geldt voor de vismarkt versus eensupermarkt hier zullen we maar zeggen. Aleen daar is het vers en hier zeggen ze dat het vers is.

We leven ‘echt’ met je mee; en voor wat de voetjes betreft ... Birckenstock - Ik kan niet zonder

Rani

Hoi marianne

Leuke om te horen van Srilanka
Ik vind ook sommige plaatsen niet leuk
Maar dat is mijn geboorte land ?
Veel plazier ?

sjeik Hans

Zon , zee ,kleurrijke bootjes , hitte , mooie huizen ,tuk tuks , arak en goedkoop pinnen ...... Toch maar verhuizen ????

Monique

Je bent weer echt tussen je anderstalige cursisten. Eerst veel over gehoord en nu er middenin. Goed voorstelbaar hoe zij naar Nederland kijken als ze zelf uit zo'n kleurrijk land komen. Weer mooie indrukken. Veel liefs!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!