marianne-in-azie.reismee.nl

Naar Sigiriya

Zo, ik heb de kust (voorlopig) verlaten en ben neergestreken in een leuk hotel in Sigiriya. Het heet Saunders Paradise Hotel en dat is het ook. Er staan allemaal huisjes in een prachtige tropische tuin. Echt een sprookje! Het ligt in centraal Sri Lanka in de zgn. culturele driehoek. Het gebied van oude paleizen rond 1300. Het zijn allemaal ruïnes. Je moet heel veel fantasie hebben om er iets in terug te zien. Ik ben er niet zo lang geweest, want ik ben dat altijd heel gauw zat, zeker met die hitte. Het is hier veel heter dan aan de kust. Wat ik wel heel moi vond dat waren drie Boeddhabeelden, die uitgehakt waren uit de rotsen. Een staand, een zittend en een liggend Boeddhabeeld. De laatste was heel bijzonder voor mij omdat ik nog nooit een beeld had gezien van een overleden Boeddha. Hij verschilt van andere liggende beelden, omdat de ogen geloken zijn, zijn hand niet onder zijn hoofd ligt en zijn voeten liggen anders. 

Vanuit het hotel worden er allerlei tours georganiseerd voor tochtjes in de buurt, echt enig. Ik hoef nu een paar dagen niks uit te zoeken en dat is ook wel even lekker. Dit is ook een hotel wat buiten het centrum ligt. De centra van de stadjes hier zijn zooo luidruchtig en rommelig. Alles krioelt doorelkaar, de auto’s, de brommers, de scooters, de fietsen en de tuktuks. De stadjes zijn ook niet mooi, omdat het een samenraapsel is van golfplaten, stukken steen en hout. 

Gisteren ben ik dus met een tour meegeweest naar de oude koningsstad Polonnaruwa. Daar waren die Boeddhabeelden. (Zie foto’s) ‘s Middags een fietstocht gemaakt door de rijstvelden, de kanaaltjes, een meer. Werkelijk een fantastische natuur! 2 uur gefietst in de bloedhitte, maar ja dat hoort er hier bij.

Vanochtend ook een tour gemaakt langs wat boerderijen om te zien wat hier allemaal verbouwd wordt. Om bij de boerderijen te komen moesten we met een “catamaran” ja echt zo heette dat schuitje! Natuurlijk totaal niet zoals wij ons een catamaran voorstellen. Er moest gewoon mee gepeddeld worden. Het was zo rustgevend, toen we zachtjes door het water gleden. Er lag een dik tapijt van rose waterhyacinthen op het water. De rijst was op sommige plekken klaar om te oogsten. Dat is ook de tijd dst de olifanten er naartoe komen om dat het lekker voedsel is voor hen. De mensen hebben een soort boomhutten gemaakt, waar ze om beurten dag en nacht in bivakkeren om de olifanten weg te jagen. Langs de watertjes speelt het leven zich af: er wordt gezwommen, de groenten wordt gewassen, maar ook kleding. Toen we uitstapten moesten we over een krakkemikkig bruggetje, gemaakt van plankjes, die bijna allemaal los zaten naar de boerderij lopen. Je moet je een bouwsel van palen voorstellen, met daarover een kunstig gevlochten dak van palmpladeren. We zagen daar werkelijk van alles groeien. Heel veel verschillende fruitsoorten, maar ook groenten. Een vrouw maakte ter plekke kokossambal. Een kind kan de was doen: pepertjes, zout plat rollen op een granieten steen. Gerapste kokos en limoen en uien erbij  en weer platrollen. Klaar is Kees! We kregen het op een gerstenpannekoekje. Hoewel ik helemaal niet van kokos houd smaakte het heerlijk! Daarna weer terug naar de catamaran en nog een heel stuk gevaren. Zooo mooi! Toen kwamen we weer bij zo’n boerderij en daar stond de lunch klaar. Er stonden allemaal potten met god mag weten wat. Alles werd op houtvuur gebakken en gekookt. We kregen een bananblad en daarop kon je opscheppen wat je maar wilde. Geen bestek, maar gewoon met het rechter!!! handje. Alles smaakte super lekker!

Vanmiddag nog een jeepsafari gedaan in een park waar heel veel olifanten leven. Nou ja, met de nodige scepsis in de jeep gekropen, want zou het weer een toeristenfuik zijn? Nou dat was het inderdaad, maar met het verschil dat we nu wel heel veel olifanten hebben gezien. Grote mannetjes en vrouwtjes met kleintjes. Het is toch steeds weer imposant om die beesten in het echt te zien! Als er weer een paar gespot werden dan zag het binnen de kortste keren zwart van de jeeps. Maar die beesten verblikken of verblozen er niet van! De weg was afschuwelijk slecht, dus ik ben voor de zoveelste keer beurs!!!

Al met al dus weer heerlijke dagen. Ik blijf hier nog een 1 dag, want morgen ga ik mee naar de Leeuwenrots. Dat is zowat de bekendste bezienswaardigheid van Sri Lanka. Het is een enorme klimpartij heb ik begrepen. Maar weer kijken of we dat overleven! Tot morgen!


Reacties

Reacties

Ingeborg

Hola Marianne, Via Lia hoorde ik van je blog. Heb net met veel genoegen je verhalen gelezen. Ik wens je nog een fantastische reis verder. Ik blijf je volgen. Met bewondering, Ingeborg

Rani

Hoi Marianne
Je heb bij mij zonder bestek gegeten toch! Nog maal leuke verhaal?
Veel plezier
Ga je ook naar Jaffna ?
(noord Srilanka)
Groetjes

Suus

Wederom een fantastisch verhaal. Lekker blijven genieten tantetje?

Rani

Ja, ik heb bij jou ook met mijn handen gegeten. Daar moest ik gisteren ook aan denken! Nee, ik ga niet naar Jafna.

Mariet

Prachtig prachtig, ik wil wel even ruilen met een beetje hitte van Sri Lanka. We hebben het hier (in Oss) stervenskoud. Er lag en ligt nog een flink pak sneeuw hier in het buitengebied.
Geniet van alle indrukken.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!