marianne-in-azie.reismee.nl

Kandy

Kandy is de vroegere hoofdstad van Sri Lanka. Het is na Colombo de grootste stad van het land. De stad is vooral beroemd om de tempel van de tand en de botanische tuin. Alles is goed te bereiken met de tuktuk, dus eerst naar de tempel van de tand getuktukt. De tempel was vroeger het paleiscomplex van de Sri Lankaanse koningen, maar na 1948 werd Sri Lanka een republiek en werd het paleis een tempelcomplex. Het is met stip het belangrijkste tempelcomplex van heel Sri Lanka, omdat hier een tand van Boeddha wordt bewaard!

Nou ik wist niet wat ik zag: werkelijk duizenden mensen van 6 weken tot 95 jaar bijna allemaal in het wit gekleed kwamen daar bijeen om te bidden en te offeren. Het js een prachtig complex met allemaal bloeiende planten en bomen, grote binnenpleinen en uiteindelijk na heel veel trappen (weer die verdomde trappen;-) het heilige der heilige een schrijn waarin die tand ligt. Je miet niet denken dat de mensen die tand te zien krijgen want hij zit net als bij die Russische Baboesjkapoppetjes in het zevende doosje. Bovendien gaat de deur van de schrijn steeds maar 5 minuten open en daarna weer een kwartier dicht. 4x per uur 5 minuten open en dat 3x per dag. Je begrijpt dat er dus relatief maar heel weinig mensen die schrijn in kunnen. Die tand zal mij een wordt wezen, dus ik liep gewoon langs die gesloten deur, maar honderden mensen blijven stug in de rij staan compleet met offerschaaltjes en lotusbloemen in de hoop toch een keer de gelukkige te zijn om naar binnen te mogen. Iedereen blijft er heel lijdzaam onder. Ik denk met mijn Nederlandse boerenverstand:”Gooi die deur de hele dag open, dan kunnen er veel meer mensen van dat heilige moment genieten” Het is mij een raadsel waarom ze dat niet doen! Ik vond het ontroerend om te zien hoe geduldig die mensen daar in de rij staan voor een tand, waarvan nog maar de vraag is of die werkelijk in dat kistje zit! Hier voelde ik zo duidelijk dat het lijkt of ik van een andere planeet kom. Ik kan me met geen mogelijkheid voorstellen hoe ik in zoiets zou kunnen geloven. Als westerling lijkt het één groot circus, maar de devotie van al die mensen maakte toch grote indruk op me. Er waren niet veel buitenlanders en ik voelde me een beetje een voyeur, maar dat lag meer aan mezelf dan aan die mensen. Iedereen was even vriendelijk tegen me, ze zochten echt oogcontact met me en glimlachten heel liefdevol naar me.

Daarna naar de botanische tuin getuktukt. Een soort paradijs op aarde! Zo mooi aangelegd met zoveel enorme bloeiende bomen, tropische bloemen, veel orchideeën, palmen, cactussen. Schitterend mooi! Hier heb ik ook heel wat uurtjes doorgebracht.

Daarna naar de bazar. Altijd weer leuk met al dat exotische fruit, onbekende groenten en al die zakken met geurende kruiden. Lekker afdingen! Het was ook daar een mierenhoop, zo druk!

Ik heb eigenlijk nog niet verteld hoe ik dat doe met het eten. Als ik in een airbnb overnacht is dat meestal bij de mensen thuis en dan kun je vaak ook ’savonds bij hen eten. Ik heb geen idee wat ik eet, maar het meestal heerlijk. Ik geef aan dat ik vegetarisch ben en dat is hier geen enkel probleem. Verreweg de meeste keren staat er rijst met currie op het menu. Zaaaaaalig, hoewel ik onderhand ook wel weer eens verlang naar lekkere zuurkool of boerenkool. Als ontbijt eten ze ook rijst, maar daar heb ik ‘smorgens geen trek in, dus is het meestal geroosterd brood met jam.

Als ik zoals nu in een hotel overnacht dan eet ik meestal in het hotel. En die hebben meestal buffetten. Het is wel te eten, maar dat is niet zo mijn ding. Maar ik moet overdag al zoveel regelen dat ik ‘savonds geen fut meer heb om ook nog weer een restaurantje te gaan zoeken. Bovendien vind ik dat alleen eten nog steeds het vervelendste moment van de dag. Ik ontmoet ook nauwelijks mensen, die alleen reizen, dus eens met iemand afspreken is er ook niet bij, behalve met die twee Australische dames van gisteren. Verder gaat het alleen reizen boven verwachting goed. Ik kan er steeds beter mijn weg in vinden. Ik heb het gewoonweg aanvaard dat ik op dit moment maar 2 keuzes heb: óf thuisblijven óf alleen gaan en de eerste is voor mij geen optie.

Morgen verlaat ik Kandy met de trein!!!!!!! Dat wordt weer een heel avontuur. Ik heb gelezen dat de treinreis vanuit Kandy onwaarschijnlijk mooi is, maar dat het ook heeeeeel druk is en dat de kans bestaat dat je heel lang moet staan of buiten aan de trein moet hangen. Jullie kennen die beelden wel van de t.v. Ik wel vandaag al een kaartje gekocht, maar dat geeft geen enkele garantie op een zitplaats! Nou ik ga in ieder geval niet buiten aan die trein hangen, voor de rest zie ik wel wat er gebeurt. Jullie horen het van me!

,


Reacties

Reacties

Monique

He Mop, dat wordt nog wat om in die trein te komen. Meestal gaan hele veestapels mee, dus het kan echt gezellig worden. V
anwege de hitte is een buitenplaats nog zo gek niet. Op het dak heb je vast een mooie uitzicht. Alleen bukken als je door een tunnel gaat. Heel veel plezier. Liefs Monique

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!