marianne-in-azie.reismee.nl

Ogen en oren tekort!

Lieve allemaal,

Ik ben net een dag op reis en ik zou nu al een boek kunnen schrijven over mijn belevenissen. (Geen paniek, dat ga ik niet doen ;-)

Ik vertrok dus vrijdagochtend om 08.30 uur met de bus van Benidorm naar de luchthaven van Madrid. Een rustige rit met een aantal stops. Ik kwam om 14.30 uur aan. Ik moest toen wachten op mijn vlucht, die om 21.40 uur zou vertrekken. Dus al met al wel een beetje mijl of zeven, maar ja, het was de goedkoopste oplossing en de voornaamste was, dat ik dan geen dikke winterjas mee hoefde te sjouwen de hele reis. Want normaal vertrek ik altijd uit Nederland.

Ik vloog met zo’n grote Airbus van Emiretes. Het is voor mij altijd weer even slikken als ik daar binnen kom: wat een mensen: 10 op een rij!!!!! Ik zat op rij 74 en er waren nog 4 rijen achter mij + een bovenverdieping, dus tel maar na hoeveel passagiers zo’n ding kan vervoeren. Ik telde 20 man bemanning. Maar goed, we hebben we het weer gered. De hele reis was in het donker, dus ik heb onderweg niets gezien, alleen bij aankomst even. Het is hier drie uur later dan in Nederland. Ik heb helaas geen oog dicht gedaan, want achter mij was een kindje, wat het niet zo naar zijn zin had en die praktisch de hele nacht bleef krijsen. Heel vervelend natuurlijk, maar oh ik moest eigenlijk alleen maar aan die ouders denken, hoe opgelaten die zich moesten voelen!

Om 07.15 landden we op Dubai Airport. We landden op Terminal 3, speciaal voor alle Emiretes toestellen. Er stonden er tientallen op een rij! Een prachtig gezicht zo midden in de woestijn. Met een onbemand treintje moesten we naar Terminal 1 om de bagage op te halen en tja, dan pas besef je dat je in een heeeeeel groot vliegtuig hebt gezeten: het duurde eindeloos voordat mijn koffertje op de bagageband rolde. Het is wel zo dat Dubai ook een echt overstap station is, dus hoefde gelukkig niet iedereen zijn koffer op te halen. De mensen, die naast mij zaten moesten bijvoorbeeld nog helemaal door naar Kaapstad!

Daarna met de metro (ook onbemand) naar mijn hotel, wat op twee minuten lopen van het station af ligt en maar drie haltes. ( daar had ik het natuurlijk ook op uitgezocht) . Onderweg naar het hotel kreeg is dus pas een eerste indruk van Dubai: een soort Zuidas 2.0! Ongelooflijk wat een wolkenkrabbers! En kennelijk nog niet genoeg, want overal stonden enorme hijskranen!

Ik kon gelukkig meteen op mijn kamer, waar ik mijn meteen mijn bed inrolde. Ik was total loss. Het is een prachtige kamer, heel rustig gelegen, met een heeeerlijke badkamer en zaaaaalig bed! Ik ben als een blok in slaap gevallen! Ik had de wekker gezet, want meteen al zou ik op deze dag een van de hoogtepunten (!) van mijn reis gaan bezoeken: de Burj Khalifa, de hoogste toren van de wereld! Waarover straks meer.

Ik ging dus weer met de metro naar de Dubai Mall, het grootste winkelcentrum ter wereld. Het ligt naast de Burj Khalifa en daar moest ik mijn ticket ophalen, wat ik al via internet had besteld.

Er zijn hier twee metrolijnen en alles gaat met onbemande rijtuigen. Er is altijd een rijtuig speciaal voor vrouwen en kinderen. Langs het hele perron is een glazen wand geplaatst met uitsparingen voor de deuren van de metro. Alles is airconditioned en ziet er supermooi en schoon uit. De stations worden in het Arabisch en Engels omgeroepen en ook op de borden staat alles in beide talen vermeld. Een dagkaart kost 20 dirham €5,00. Voor de snelle rekenaars: 1 dirham komt overeen met €0,25.

Nou bij dat winkelcentrum geloof je je ogen niet zooooooo mooi! 4 verdiepingen met 1200! winkels, de een nog mooier dan de ander, een enorme ijsbaan, waar druk geschaatst werd ook door gesluierde vrouwen, een enorm aquarium compleet met pijlstaartroggen, haaien en ga zo maar door. Een enorm foodcourt met voedsel uit de hele wereld (behalve zuurkool en erwtensoep ;-) Ik houd helemaal niet van winkelen, maar dit was zo overweldigend mooi. Werkelijk alle typen mensen lopen hier rond: van zwaargesluierde vrouwen tot meiden “in hun blote kont” Wat betreft de mannen: verreweg de meesten toch wel westers gekleed. De stereoptype dracht met van die witte gewaden en die doeken waren hier in de minderheid. Dat komt natuurlijk ook omdat hier ontzettend veel toeristen rondlopen en niet te vergeten heel veel buitenlanders, vooral mensen uit India en Pakisten , die hier werken.

Om 17.00 uur was het dan zover: ik mocht de Burj Khalifa bezoeken. Ik had VIP ticket, waarmee je toegang kreeg tot de hoogste verdieping voor bezoekers. Verdieping 124 en 125 worden het meest bezocht en zijn ook veel goedkoper ( zo’n €35) Verdieping 148 kost €126. Daar mogen maar 50 mensen per keer op, vandaar dat je dat ver van tevoren moet boeken, anders is het uitverkocht. We gingen eerst met de lift naar 124. Dat duurt ongeveer 1 minuut. Je merkt er niks van, alleen mijn oren gingen een beetje knappen. Daarna moet je met een trap naar 125 en vandaar gaat er een lift naar 148. Het uitzicht daar is overweldigend. Het is net of je in een vliegtuig zit. De wolkenkrabbers, die ik vanuit de metro had gezien leken wel speelgoedgebouwtjes! Je kon hier ook prachtig de ligging van Dubai zien echt midden in de woestijn grenzend aan de zee. En ook de bouwwoede was duidelijk zichtbaar. Steeds meer stukken van de woestijn werden bebouwd. Ik had speciaal een ticket om 17.00 uur besteld, omdat ik graag de zonsondergang wilde meemaken daarboven. Het was echt magisch! Je zag steeds meer verlichting aangaan beneden en de wolken kleurden van prachtig zacht rose tot dieprood! Echt onvergetelijk!

Het is echt ongelooflijk dat mensen zoiets hebben kunnen bouwen. In totaal zijn er 160 verdiepingen. De bovenste is een moskee. Verder zit er een Armani hotel in, kantoren en privé appartamenten. Er is 6 jaar onafgebroken aan gewerkt dus dag en nacht met duizenden werknemers en alle know how ter wereld is er aan te pas gekomen. Technische details ga ik hier niet allemaal vermelden. Je kunt alles vinden op Google en You Tube. Je kunt ook geen foto maken, omdat je de hele toren er gewoon niet op krijgt!

Weer beneden even heerlijk Indiaas gegeten in het Foodcourt en toen naar het volgende hoogtepunt: de Dubai Fountain, het grootste waterorgel ter wereld. Ruim 200 meter lang. Heerlijk om in de zwoele avond te genieten van die fonteinen, die prachtig op de muziek bewegen. De hoogste fonteinen spuiten 150 meter hoog. De fontein ligt in een kunstmatige kreek aan de voet van de Burj Khalifa. De hele kreek is omzoomd met wolkenkrabbers, waar door het een intieme sfeer krijgt en die gebouwen zijn allemaal zo mooi verlicht. Het is natuurlijk een heel kunstmatig geheel maar zo prachtig gedaan. Ik ontmoette daar Mohammed, een man uit Pakistan, die in Dubai werkt, omdat hij in Pakistan niet genoeg kon verdienen voor zijn gezin. Hij heeft me heel veel verteld over het leven op zo’n plek. Het is een keiharde maatschappij waarbij werknemers behoorlijk worden uitgebuit. Hij heeft zijn paspoort aan zijn werkgever moeten afgeven, zodat hij niet zo maar kan vertrekken. De regels zijn hier erg streng, daarom is er weinig criminaliteit. Ook zijn er geen alcohol en drugs, waardoor er geen vernielingen zijn en er geen politieagenten en ambulancepersoneel in elkaar worden geslagen zoals in Nederland. Verkeersboetes zijn ook erg hoog. Mohammed woont in dezelfde straat als waar mijn hotel is. Hij woont op 1 kamer met drie anderen. Jaar in jaar uit. Hij bood aan om mij naar het hotel te brengen. Onderweg heeft hij mij nog heel veel laten zien en veel verteld over zijn leven in Dubai. Uitgeput rolde ik in mijn bed. Wat een fantastische dag!












Reacties

Reacties

Suus

Heerlijk weer om uw verhaal te lezen en heerlijk weer dat u zich vermaakt. Maar daar twijfel ik ook nooit over. Dikke kus!

carla

Wat een geweldig begin van je reis. Er staat ons nog heel veel leesplezier te wachten.. ik zie er naar uit ?

Paulien

Top!!

Irca

Wat een prachtig verhaal?. Antoinette zei ook tegen ons dat vliegveld is zo mooi, zij hadden daar een tussen landing en zijn door gevlogen naar Tasmanie. Als ik de foto's zie krijg ik het gevoel ik woon in madurodam.
En voor wat dat boek betreft waarom niet.
Groetjes van ons

Louise

Geweldig dat je er zo van geniet en een mooi verslag reis met je mee

Ria

Leuk weer om “mee te reizen”. Alsof ik er weer ben.
Dubai is inderdaad iets om gezien en beleefd te hebben. Je gaat toch nog niet op een kameel zitten hè?
??
Kijk er naar om gezellig mee te genieten hoor.☺️??
Prachtige foto van jou met uitzicht op Dubai.?

Christine

Prachtig geschreven!
Ik zat al te wachten op je verhaal, benieuwd of je goed in Dubai aangekomen bent!
Wat een avontuur! Dikke knuffel.

Lia en Linda

Hola Marianne, ongelooflijk onze mond viel open. Fantastisch!

Rita

Marianne, fijn dat je dit zo mooi met ons deelt en schrijf dat boek maar. Liefs en fijne reis verder. wij hier in Spanje kunnen dan heerlijk mee genieten.

Nelleke

Ook wij vonden Dubai een hele belevenis!

Mariet

Dubai. Wat je fantasie te boven gaat gebeurt hier, zie je hier, proef je hier. Geweldig om dit te kunnen beleven.
Maar om dit mogelijk te maken is er ook de andere (onbeschaafde) kant: uitbuiting van diverse mensen.

Nanda

Wat n begin van je reis! En dan al zo veel gezien. Wat zal de rest brengen...

Monique

Ha Mop, wat een vliegende start. En meteen al hoogtepunten kunnen scoren.
Heel goed bezig en dan moet de hoofdreis nog beginnen ...... Dat wordt vast de hoofdPRIJS!
Heel veel reisplezier.

Irene en Leo

Wat heerlijk die onderneming en belevenissen, fijn dat je ook zo geniet en ons laat meegeneieten.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!