marianne-in-azie.reismee.nl

Het avontuur begint!

Vanaf vandaag heb ik dus niks meer geboekt, dus ik moest aan de bak om te kijken hoe ik van Negombo naar Anuradhapura moest komen. Deze stad ligt landinwaarts en kngeveer 175 km van Negombo verwijderd. Het is de eerste hoofdstad van Sri Lanka geweest en is dat ook 1500 jaar gebleven. De stad staat op de Unesco werelderfgoedlijst. Er bleek een goede busverbinding te zijn. Het is 175 km. Maar de hoeveelheid kilometers zegt niet zo veel. Het is meer hoe snel je door kunt rijden. Er wordt hier links gereden en het was een 2 baans weg, dus ook met tuk tuks, en allerlei soorten vrachtwagentjes. Het is een drukte van belang op en langs de weg. Allemaal kraampjes met kokosnoten, bananen en heel veel ander fruit. Zo gauw als de bebouwing stopt rijd je door een weelderige jungle met heel veel kokospalmen en bananenbomen. De bus deed er drie uur over. Ik wilde naar het grootste Boeddhistische heiligdom in Sri Lanka. Bij het busstation wemelt het van de taxi’s. Ik heb er op goed geluk maar een genomen en ik bofte, want de chauffeur sprak goed Engels en wist heel veel te vertellen over het heiligdom. Hij zou wachten tot ik klaar was met mijn bezoek en mij dan naar het hotel brengen wat ik via booking.com had geboekt. Alle boeddhistische heiligdommen bestaan uit drie heilige plaatsen: de stupa, de Bodhiboom (een vijgenboom waaronder Buddha verlicht werd) en een gebedsruimte. Het was werkelijk indrukwekkend! Eigenlijk was het precies zoals in Thailand. Veel mensen, compleet in het wit gekleed en op blote voeten met in hun handen offerschaaltjes en bloemen en wierook om te offeren. Of je er nou in gelooft of niet, het is toch indrukwekkend. Op weg naar de stupa zie je allemaal stalletjes waar offerschaaltjes en lotusbloemen worden verkocht. Een prachtig kleurrijk gezicht. De stupa is een bolvormig of klokvormig gebouw, waar binnenin een relekwie ligt van Buddha of van een andere hoge geestelijke. Je kunt er niet in, maar er zitten honderden mensen op de grond te reciteren uit heilige boeken of uit hun hoofd. Je ruikt dus die heerlijke geuren van de bloemen en de wierook en je hoort dat zachte zingen van al die mensen. Echt heel mooi. In een nis stond een man. Ik dacht eerst dat het een standbeeld was, maar hij was echt. Een soort “living statue”. Bij hem stond een bordje dat je hem mocht fotograferen en filmen, maar het verzoek om niet met hem te praten. Hij staat daar onbeweeglijk van 15.00 uur tot 19.00 uur helemaal onbeweeglijk en elke dag. De gebedsruimte was overvol met allemaal biddende mensen voor een levensgroot kitscherig Boeddhabeeld. Bij de ingang stonden drie mensen te musiceren met een falset trompetje, dat geeft zo’n snerpend geluid en een paar trommels. Ik heb er een video van gemaakt. Ik ben benieuwd of ik die kan versturen. Ik ga het hierna proberen.

Daarna naar de allerallerheiligste plek: de Bodhiboom! Men zegt dat hij 2500 jaar oud is en dat hij is gegroeid uit een scheut van de boom waaronder Buddha is verlicht in India. Tja of het waar is????????

De taxichauffeur stond keurig te wachten tot ik weer bij de parkeerplaats was. Binnen een kwartier was ik toen in het hotel.

In de lobby ga ik dan kijken wat voor activiteiten er van hier uit te regelen vallen. Morgen wordt dat een wildsafari in een van de vele nationale parken. Het park van morgen staat bekend om zijn apen, beren en luipaarden. Ze kunnen natuurlijk geen garantie geven, maar goed we gaan het allemaal meemaken.

Het alleen reizen gaat me wel beter af dan toen in Griekenland. Alleen de avonden blijf ik moeilijk vinden, vooral het alleen eten vind ik maar niks. Ik ga nu slapen, want de jeep vertrekt morgenochtend om 05.00 uur!!!!!!!!!! (Ik dacht dat ik vakantie had!!!!!!!!)


Reacties

Reacties

sjeik Hans

" Het avontuur begint ??? " Je (b)lijkt een onverzadigbaar mens te zijn , die onvergetelijk grote reizen onderneemt . Ik zou daarvoor al zitten te trillen op m´n stoel ... en wat zegt Marianne na zó veel indrukken en duizende kilometers .... " Kom , laten we eens beginnen " .
Ha haha , je bent een byzonder mens en dat ben je ! ( naar Dik Trom )

Rani

Wat een leuke verhalen ???

Monique

Wat fijn Mop dat het alleen reizen nu beter gaat. Dat is echt fantastisch maar ook heel stoer. Tja, dat alleen eten blijft een ramp. Aandacht bij het eten en alle smaakpapillen op scherp.
Morgen een wildsafari dat zal wat worden. Laat je niet opvreten en altijd achterom kijken :).

Carla

Op naar een nieuwe dag vol nieuwe avonturen. Ik bewonder je echt, dat je dit allemaal zelf regelt en niet met een georganiseerde reis gaat. Chapeau Marian

Lia

Mijn mond valt open,wat je allemaal onderneemt op jouw leeftijd, je lijkt eel 25.Ik denk dat geen een dat doet.Ik geniet enorm van al je verhalen.
Veel liefs.

Ans de Geus

Mooie verhalen en foto’s Marianne.

Nanda

Wat een energie! Ik ben er jaloers op. Op naar de volgende belevenissen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!