marianne-in-azie.reismee.nl

Pfffffffffffffff!

Vandaag dus naar de Leeuwenrots. Een gigantische rots die boven de jungle uitsteekt. Hij staat op de Werelderfgoedlijst en wordt ook wel het 8ste wereldwonder genoemd. Bovenop zijn de ruïnes te vinden van een Sri Lankaanse koning. Maar om die te kunnen zien moet je wel even ruim 2100 traptreden wegwerken!!!

Eerst kom je over een dubbele gracht, waar krokodillen in zwemmen. Een soort security, zeg maar. Het paleis en de andere gebouwen zijn allemaal opgetrokken uit bakstenen. De klei lag daar gewoon op de grond. Door het opscheppen van de klei ontstonden er heel veel gaten. Dat vond de koning niet zo mooi, dus liet hij die gaten veranderen jn een enorme watertuin, compleet met fonteinen. Helaas is er nu geen water te bekennen, maar dat moet een fantastisch gezicht geweest zijn. Het water kwam van boven op de rots en stroomde naar beneden via kanaaltjes, die steeds nauwer werden. Daardoor keam er een enorme druk op te staan, waardoor het via gaatjes tot fonteinen opspatte. Maar het meest bijzondere was dat het water op de een of andere manier ook weer terug omhoog werd geleid. Het was dus een soort gesloten circuit. Men weet nog steeds niet hoe ze dat 1500 jaar geleden voor elkaar hebben gekregen. Na de tuinen beginnen de trappen. In het begin van steen, uitgehakt in de rots. De rots is heel steil, dus op een gegeven moment moesten we een enorm steile wenteltrap op, die aan de rots was vastgemaakt. (Het leek de caminito del Rey wel) Het was enorm druk, dus je vorderde voetje voor voetje. Dat was ergens ook wel lekker, want dan kon je een beetje uitrusten. Het uiteindelijke paleiskwartier begon tussen de poten van twee enorme leeuwen, waarvan de koppen zijn verdwenen. Daar was het ook zo steil. Ik vond het enorm zwaar, vooral met die hitte. Maar eenmaal boven was het echt de moeite waard! Daarna weer in de file afgedaald. Overal hingen borden om te waarschuwen voor enorme wespennesten. Er werd tot stilte gemaand om de wespen niet te irriteren, maar dat was tegen dovemansoren gezegd, want het was een gekwetter van jawelste. Vooral de enorme hoeveelheden Chinezen maakten enorm veel lawaai, omdat ze met heel grote groepen waren. Gelukkig hielden de wespen zich koest, want op zo’n smalle trap kun je natuurlijk geen kant op. Ook stikte het van de apen, die alles pakten wat los en vast zat.

Het is een enorm imposant complex en ik ben blij dat ik het heb gezien.

Daarna op mijn wenkbrauwen terug naar het hotel. Heerlijk in de tropische tuin gezeten met een cocktailtje erbij.

Het bijvoegen van foto’s is steeds een heel lastige klus. Soms lukt het meteen, maar heel vaak werkt het uploaden niet. Ik heb zulke leuke foto’s van de villagetour van gisteren, maar het is nog niet gelukt. Dat houden jullie nog te goed.

Ik lach me dood om al die grappige opmerkingenvan jullie! Rani, mijn lieve oud cursiste, komt uit Sri Lanka en herkent natuurlijk alles wat ik schrijf.

Morgen maar weer eens verkassen. Ik zie vanavond 2 mensen, waarmee ik heb afgesproken om met een taxi naar de volgende bestemming te gaan. We gaan straks overleggen. Wel leuk!

Reacties

Reacties

sjeik Hans

Ohhh , geen rots met échte leeuwen dus . Dat valt me nou effe behoorlijk tegen van je ! En dat water omhoog brengen .. misschien was er destijds al een slim nederlands poldergemaal ....
Ja , ik weet het .. jij en ik houden er alleen maar van als vloeistof naar beneden stroomt ~=)
Proost en veel plezier vanavond .

Irca

Inderdaad pffffffffffff, wij vonden 500 trede al heel wat maar 2100 is wel iets anders. Ik denk dat wij wachten tot er een lift is aangelegd (Grapje).
Maar zo te lezen ben je helemaal in je element.
Groetjes van ons.?

Lia

Wat geniet ik toch van jouw spannende avonturen en ik wil heel graag al je foto's zien als je terugbent.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!