marianne-in-azie.reismee.nl

Dierendag!

Zo lieve mensen, bedankt voor al jullie meelevende reacties na mijn “shutdown” xxxxx de pillenfabriek van dokter Prem heeft me goed gedaan, want ik ben weer helemaal de oude! Ik zit op een fantastische plek. Een heel mooi resort: Palms in Beruwala. Jeetje wat een luxe! Maar ja hoe luxe ook, na een dag van niksen verveel ik me kapot en is het weer tijd voor actie! De beste uitkomst hiervoor is de tuktuk chauffeur. Hij is heel goed op de hoogte van de bezienswaardigheden in de buurt en ze staan altijd wel bij de jngang van een hotel. Zo ook vanochtend. Ik heb een gouden dag gehad met mijn chauffeurtje: eerst naar een schildpaddenopvangcentrum. Veel schildpadden raken gewond door schroeven van schepen of raken verstrikt in visnetten. Een man is al in 1946 begonnen om die gewonde dieren op te vangen en op te knappen om ze daarna weer vrij te laten in de zee. Ook krijgt hij veel schildpaddeneieren aangeleverd, omdat die ook heel kwetsbaar zijn voor vogels. Op het strand is een gedeelte als opvangcentrum ingericht. In twee zandbakken stonden allemaal bergjes zand met bordjes erbij met letters. In elk bergje zaten 200 eieren. De bordjes gaven het soort schildpad aan. De eieren lijken op pongpongballen. Er zijn op Sri Lanka 5 soorten schildpadden. Door de hitte broeden de eieren uit. Toen ik er net was kwam er net een klein schildpadje uit het ei gekropen. Hij werd op mijn hand gezet en daarna mocht ik hem in de “kraamkamer” leggen. Hij zakte eerst als een baksteentje naar beneden, maar meteen daarna zag je de zwemreflex ontstaan en zwom huj dapper mee met de rest. Ik was totaal overdonderd door deze gebeurtenis. Ik vond het zo mooi! Dat kun je ook wel zien op de fotoserie! Verder zijn er bassins voor gewonde dieren, bijv. dieren met afgerukte poten of beschadigde schilden. Ook zijn er blinde schildpadden of dieren waar een vergroeiing in het schild zit, waardoor ze instabiel zijn. Deze dieren kunnen nooit meer terug naar zee. Zo gauw als ze denken dat de dieren weer een kans maken worden ze uit de bassins gehaald en kruipen ze zelf meteen naar de zee. Er was 1 heel bijzondere schildpad: een albino! Dit verschijnsel komt 1x op de 10 miljoen voor. Hij groeit heel hard, maar kan niet oud worden, slechts 25 jaar. Andere schildpadden kunnen wel 250 jaar oud worden. Maar wat hebben die schildpadden prachtig gedecoreerde schilden. Ware kunstwerken! Er is er geen een hetzelfde. Ongelooflijk mooi en interessant! Vandaar tuktukten we naar een leuk koffieplekje aan het strand. Daarna heb ik een supermooie boottocht gemaakt over de rivier en door prachtige lagunes met mangrovebossen. Het was bloedheet vandaag, dus het was heerlijk op het water. Oh, als het paradijs bestaat dan is het hier. Het was zooooo mooi! Een ongelooflijk vogelconcert begeleidde de hele tocht. En ook veel krokodillen in alle soorten en maten gezien en varanen en leguanen. Echt sprookjesachtig mooi! Daarna heerlijk gerelaxed in mijn resort.

Elke dag is het een verrassing als je de kamer binnenstapt: de hiusekeeping maakt de mooiste dieren van handdoeken. Dat js zo’n leuk gezicht! Gisteren een olifant, vandaag een kroko.

Ik ben dolblij dat ik me weer de oude voel! Morgen de laatste dag en morgen dus mijn laatste reisverslag!

Reacties

Reacties

sheik Hans

Morgen het laatste reisverslag ..... dat kan je niet menen ! Bedenk eens wat wij - je volgelingen - dan aanmoeten ? Weer de TV aan of dom reizen met de vinger op de kaart .....
Nee Marianne , dat kan je écht niet maken !
Oke , misschien dan een korte pauze van bezinning in Spanje , maar daarna toch wel weer graag snel van dit soort foto´s en schrijfsels van jou . Werkt verslavend .

Ina

Hans heeft helemaal gelijk. Ook ik heb genoten van je reisverslagen. Geniet nog van de laatste dag in Sri Lanka.

Ans

Hoi Marianne, ik kon niet eerder reageren maar wat fijn voor je dat je weer bent opgeknapt. Dat was best even heel spannend voor je. En weet je nou wat het is geweest? Toch iets met het eten?
In ieder geval ligt het achter je, gelukkig.
Voor straks een goede terugreis weer naar Spanje en dan zien we elkaar weer. Lieve groet, Ans

Nelleke

Blij dat je weer bent opgeknapt. Dank voor je mooie verhalen.
En ik wens je een goede terugreis. ????

Suus

Bedankt voor alle mooie verhalen. Geniet van de laatste dag. En goede reis terug naar huis?

Irca

Fijn dat je weer de oude bent want ziek zijn op vakantie dat willen we niet. Nog een laatste dag genieten en dan weer naar huis om de volgende vakantie voor te bereiden.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!