marianne-in-azie.reismee.nl

Bye bye mooi SL

Langzaam is de zon net ondergegaan in de Indische Oceaan. Ik schrijf nu mijn laatste verhaal over deze reis. Vandaag had ik nog een heel leuke dag. Ik ben met de trein naar Galle geweest, een stad in het zuiden van het eiland. In de 17de en 18de eeuw waren de Nederlanders hier oppermachtig! (VOC) Galle was de belangrijkste haven van het land. Het was de Nederlanders vooral om de kaneel te doen, wat hier in overvloed groeit. Ze hebben eerst de Portugezen verdreven en toen een soort vestingstad gebouwd, helemaal ommuurd en aan 3 kanten omgeven door de oceaan. De enorme wanden van het fort hebben voor veel bescherming gezorgd tijdens de tsunami. Het werkte als een enorme golfbreker. Het is nu een enig stadje, waar veel Nederlandse herinneringen te vinden zijn. Een Nederlands Hervormde kerk, waar de vloer geplaveid is met grafstenen met allemaal Nederlandse namen. De leeftijd van de overledenen wordt in jaren, maanden en zelfs dagen weergegeven. Er is ook een ziekenhuis uit die tijd. Echt Hollandse stijl. Dat is nu een winkelcentrum. Veel straatjes hebben nog Nederlandse namen. Echt heel leuk om daar rond te lopen.

Daarna weer terug naar mijn luxe resort, wat ook wel een beetje op een fort lijkt: een gigantische poort om binnen te komen en om de tuin bij het strand een hek. Overal beveiliging. Tja, ik snap het ergens wel, als je de boel niet een beetje gesloten houdt word je gek van al die verkopers met kleedjes, sjaaltjes, doekjes, spiegeltjes, olifantjes, massage aanbiedingen. Die mogen dus niet in de tuin komen, dus proberen ze hun waren vanachter dat hek toch aan de man te brengen. Het gaf mij een onprettig gevoel. Nog een laatste wandeling gemaakt over het prachtige witte fijne zand. Het hele strand is omzoomd met wuivende palmen! (Oh, wat een poëtische zin eigenlijk ;-)

Ik heb genoten van dit prachtige land met zijn vriendelijke bevolking. Van de steden moet je het hier niet hebben, die zijn stuk voor stuk afschuwelijk, vind ik. Zo druk, rommelig met veel te veel schreeuwerige reclameborden. Maar zo gauw als je de stad uit bent begint het paradijs!

Ik vond het wel een zware reis. Zo alles in je eentje uitzoeken viel soms niet mee. Maar al met al had ik deze ervaringniet willen missen.

Nu eten en mijn koffertje inpakken. Vannacht om 05.00 uur gaat de shuttlebus naar de luchthaven van Colombo. Dan begint de lange reis terug naar huis. Eerst naar Dubai (4 uur vliegen) dan 3 uur wachten voor de vlucht naar Madrid. (7 uur) Daar kruip ik om 22.45 uur in de bus naar Benidorm (6 uur) en dan met de taxi nog 10 minuten naar huis.





Reacties

Reacties

jos

Weer een mooi verhaal. Goede thuisreis gewenst.
En... als alles goed is gegaan, dan zijn de muren van het huis en de straatwand weer pico bello in orde.

Ans

Een goede en voorspoedige terugreis en welkom in je homeland Spanje!

Irca

Wij vonden het een prachtige reis jij schrijft zo leuk dat het bijna lijkt of wij samen met jou door Sri Lanka tuk tukken.
Fijne terugreis naar het ook zo mooie Spanje
Groetjes van ons

Suus

Goede reis naar huis?

Rita

prachtige verhalen en nu een goede reis naar huis

Irene en Leo

Jeetje Marianne wat een reis en mooie verhalen en belevenissen weer. Goed dat je dit weer hebt ondernomen. En dan nu weer die verschrikkelijke lange reis terug. Je zult wel moe zijn.
Voorspoedige reis toegewenst en hopelijk snel tot ziens.

Paulien

Marianne, ik heb genoten van je mooie verhalen, dank daarvoor!
voorspoedige thuisreis en tot de volgende keer?

Ria

Goede reis en vluchten naar je leuke huis in Spanje.
X??

Rani

Hoi Marianne
Leuke verhaal ??
Fijne terug reis naar spanje?

Nanda

Een goeie vlucht naar huis. En dan even heel goed en heel lang bijkomen en nagenieten van alle belevenissen!

Ina

Marianne,
Heb je ook deze keer een mooie en fijne herinnering gekocht om mee te pronken in je reiskastje? En.... al deze belevenissen kunnen ze je toch mooi niet meer afnemen.
Nu nog een vermoeiende thuisreis en dan heerlijk uitrusten en nagenieten van deze drukke reis.

Willemiene

Marianne, erg genoten van je reisbeschrijvingen, leek of ik erbij was. Behouden thuisreis en tot snel.

Christine

Een goede reis terug. Voor je thuiskomst is er prachtig, zacht lenteweer op komst!

Lia en Linda

Hola Marianne, wat hebben we genoten van je prachtige reis, je kan je verhaal wel als boek verkopen. Prettige thuiskomst, ik denk dat we elkaar woensdag wel zien.
groetjes Lia

Monique

Ha Mop, dat heb toch maar mooi geflikt. Niet achter de geraniums gezeten, maar in de benen en de wereld in.
Goed gedaan meisje, ik ben trots op je.
Liefs en super hug van je vriendinnetje.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!